Диференціація звуків [д] — [т]

О. М. Гошеньова


Мета: навчити учнів розрізняти звуки [д] — [т] як в усному мовленні, так і на письмі за допомогою складів, слів; уточнити знання про ознаки дзвінких і глухих приголосних (артикуляцію та звучання); учити добирати прикметники до іменників; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; виховувати любов до тварин.

Обладнання: дзеркала, артикуляційні схеми, прикріплене до дошки паперове відро, малюнки, таблиці, роздавальний матеріал, діапроектор.

Хід заняття

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  • Організація учнів до роботи
  • Психологічний настрій класу

— Доброго ранку! — мовлю за звичаєм.

— Доброго ранку! — кожному зичу я.

— Доброго ранку! —людям бажаю.

І посміхаються теж мені люди,

Добрі слова ж бо для кожного любі.

— Повернулися один до одного, посмішкою привіталися. Повернулися до наших гостей і теж привітала їх. А тепер запрошую вас всіхдо співпраці.

  • Робота над чистомовкою

Продзвенів дзвінок,

Починаємо урок.

З чого ж нам його почати?

Чистомовку проказати!

Та-та-та — гарна хата у крота.

То-то-то — в ній дуже чисто.

Ди-ди-ди — дибали діди.

Ду-ду-ду — на річку піду.

— Діти, сьогодні до нас на урок прийшла ще одна гостя, а хто вона — відгадайте.

Прийшла кума із довгим віником,

на бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

та й замела мітлою слід... (Лисиця)

Вона хоче подивитися, чи вмієте ви розрізняти звуки, чи не допускаєте помилок під час письма. Лисичка дуже хитра і підготувала вам багато сюрпризів.

  • Виділення парних приголосних звуків зі слів, що називають предмети

Ось наша гостя принесла вам малюнки. Розгляньте і назвіть, що на них намальовано. (Дерево, тигр тощо)

— Які перші звуки в цих словах? ([д] і [т])

— Назвіть всі слова, на початку яких ви чуєте звук [д]; потім слова зі звуком [т].

  • Повідомлення теми, мети заняття. Мотивація навчальної діяльності

— Для того щоб грамотно писати на уроках, не допускати помилок у диктантах та під час читання, сьогодні ми будемо розрізняти звуки [д] — [т] між собою.

ІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ ЗАНЯТТЯ

  • Артикуляція звуків [д] — [т] перед дзеркалом, їх порівняльна характеристика
  • [д] — приголосний, ротовий, взривний, дзвінкий, твердий, середньоязичний.
  • [т] — приголосний, ротовий, взривний, глухий, твердий, передньоязичний.

  • Робота над скоромовкою

Вітер віє, дощ іде.

Під дощем ведмідь бреде І Мариночку веде.

  • Співставлення звука і букви

— Яка буква позначає звук [д] ? Знайдіть букву в абетці, покажіть її.

Аналогічно працюємо зі звуком [т].

О Диференціація звуків [д] — [т] у складах

— Діти, скажіть, що любить їсти наша гостя? (Курей, мишей, зайців)

— Пам’ятаєте казку «Лисичка-сестричка та Вовчик-панібрат»?

— Що примусила робити лисичка вовка? (Ловити рибу хвостом.)

— Сьогодні ми допоможемо вовкові наловити риби, і нехай вони з лисичкою ласують удвох. У вас на партах лежать намальовані рибки із завданнями. Вам слід по черзі прочитати склади, вимовляючи чітко звуки. А щоб наші гості їх краще чули, ми будемо користуватися мікрофоном. Тепер читаємо склади з буквою Д, потім із — Т. Який звук позначає буква Д, буква Т?

Утворити слова:

* ре, де, во;

* тер, ві;

* т, а, м, у, н.

Рибку зловили, складаємо її у відро, прикріплене до дошки.

— У нас є ще одна велика рибина, яку теж у казці ловив вовк і не зміг її вийняти з ополонки. Давайте допоможемо йому. А щоб її виловити, треба прочитати пари слів:

* Толя — доля;

* куток — гудок;

* твір — двір;

* тин — дим.

ІІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

  • Робота із сигнальними картками «Д» і «Т»

Дуб, трава, подушка, робота, тигр, листки, дерево, город, вітер, сад.

  • Каліграфічна хвилинка

Продовжимо заняття без зупинки —

Проведемо каліграфічну хвилинку.

►► Списування складів з екрана через діапроектор

ТА-ДА

АТ-АД

ТО - ДО

ОТ-ОД

ТИ — ДИ

ИТ — ИД

  • Фізкультхвилинка

В’ється, стука молоток, поправляє нам садок.

Ним ви цвяхи заб’єте, схожий він на букву Т.

— Лисичка йшла до нас у гості й по дорозі зустріла ведмедика. Він її так налякав, що вона загубила своїх діток і не може їх знайти. А вони заховалися у вас на партах. Як ми назвемо діток лисички? (Лисенята)

— Якщо ви зробите завдання, яке вони вам приготували, то мама їх знайде.

  • Диференціація [д] — [т] у словах

— Уставте пропущені букви Д — Т.

Завдання диференційоване, написане для кожного на зображеннях лисенят: ...им, лис...ок, ...ерево, ...елефон, бу...инок, сере...а, ...рава, ві...ро.

— Молодці! Виконали завдання, повернули лисичці діток. А тепер повторимо, як же називаються дітки лисички? (Лисенята)

— Пригадайте, яка в нас лисичка? (Хитра, розумна, красива)

  • Добір прикметників

— Який у неї хвіст? (Великий, пухнастий)

— Якого кольору шерсть? (Жовтогарячого)

— А на кого найбільше любить полювати лисичка? (На молоденьких півників)

— Пригадаймо, який півник? (Голосистий, співучий, різнокольоровий, яскравий, хвостатий, поважний)

— Що ми можемо сказати про півника? (Він дуже рано встає і всіх своєю пісенькою будить.)

  • Робота із загадками

На дошці зроблене з паперу дерево з кишеньками. На партах лежать паперові півники, і на них зі зворотного боку наклеєні відгадки.

— Я загадуватиму загадки, а ви шукайте відгадки. Відгадуєте, і мерщій ховаєте півника на дерево, щоб не схопила лисичка.

Влітку одягається, а взимку одягу цурається. (Дерево)

Клишоногий, вайлуватий, ходить лісом дід мохнатий, їсть малину, мед бджолиний, цілу зиму міцно спить.

Смокче лапу хто?.. (Ведмідь)

Щось пухнасте, срібно-біле,

Молоко із миски пило.

Муркнуло після сніданку,

Захотіло ще сметанки. (Кіт)

  • Звуковий аналіз слів-відгадок «дерево», «кіт» (у дошки та на місцях за допомогою фішок)

— Позначте звуки [д] — [т] буквами. (Діти позначають.)

— Молодці! Урятували півника від хитрої лисички.

  • Робота над словами-паронімами в реченнях «Сміймося разом»

— Знайдіть помилку й замініть букву.

Мама з точками пішла по дорозі край села.

Сіли в ложку — та айда, річкою пливе вода.

На галявині весною виріс зубок молодий.

IV. ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ

  • Оцінювання
  • Повторення вивченої скоромовки
  • Вправа на релаксацію

Зайчик прудко так літає (стрибає),

Пташка весело стрибає (літає),

Швидко пробіжить ведмідь (лис),

А в барлозі лиска спить (ведмідь).

 

Вгору