Свистячі звуки. Заняття 26


Зміст : Формування і закріплення вимови звука "ц" у прямому складі, розвиток фонематичногосприймання.

Мета : Вчити дітей чути цей звук, правильно вимовляти, розвивати фонематичне сприймання,навички звуко-буквеного аналізу.

Обладнання : Дзеркало, склади, розрізна азбука, профіль артикуляції, предметні малюнки.

Хід заняття

I. Розвиток фонематичного сприймання.

Визначити наявність звука "ц" серед інших звуків і складів:

a) звуки: м, ц, р, к, т, ц, д, ш, ц; ц, л, с;

b) склади: уц, ма, ца, ат, ец, та, ну, му, цу, до, іц, ап, со, це, ци, ца, са, ма, та, хо, ми, ці, оц;

c) слова: слон, цегла, краплі, шабля, цемент, плац, тип, цукор, крапка, лапка, цукат, циферблат, рука, цифра, палац.

Реакція - плескати в долоні.

II. Формування вимови звука "ц".

Логопед вимовляє звук "ц". Діти по черзі повторюють його. Логопед пояснює, що артикуляція звука "ц" відрізняється від артикуляції звука "с" тільки тим, .що щілина виникає тільки після змички, яка утворюється передньою частиною язика з верхніми різцями.

Розглянути профіль артикуляції. Якщо звук не утворюється, швидко вимовляємо звуки "т", "с", зливаючи їх в один.

Дати характеристику звука "ц". Звук "ц" складається з двох звуків: "т" і "с", тому називається африкатом. Місце творення звука: у творенні звука беруть участь язик і зуби, як при "т" і "с", тому цей звук язично-зубний. Спосіб творення звука: спочатку язик змикається з різцями: "т", потім утворюється щілина між язиком і піднебінням: "с", тому він зімкнено-щідинний. Перевіряємо вібрацію голосових зв’язок: глухий, при вимові є перешкоди – приголосний, твердий. Підкреслені слова записати на дошці, прочитати характеристику звука.

Хором вимовити звук "ц", звернути увагу на поштовх холодного струменя повітря.

III. Закріплення вимови звука в словах, складах.

1. Прочитати склади:

ац уц иц яц юц оц ец єц іц

аца аца-оцо ацу-іца ци-ца це-ца

ацо уца-іцу оцу-єцо ци-це це-цо

уцу оца-еци ацу-оци ци-цу це-цу

ици ица-єце уцу-юце ци-цо це-ци

2. Повторити за логопедом слова:

палац матрац плац цап

цапеня циркуль цар цигарка

цибуля цемент цифра цуценя

цукор цокіт цукерка цегла

цирк цокотуха цех цукат

Поставити запитання хто?, що? Поділити на склади.

3. Вставити пропущену букву: пала., .укерка, .ифра, .окіт, .емент, .егла, .апеня, .игарка.

4. Скласти слова: лад, па; цет, о; ко, ха, цо, ту; кіт, цо; ня, цу, це; кат, цу; кор, цу; ля, бу, ци; ня, по, ца.

5. Дописати речення.

У неділю ми підемо в ... На будівництві використовують ... і ... . На центральній вулиці побудували ... . Діти люблять ... . Коло накреслили ... . З цитрини і цукру роблять ... Сонце світить у ...

(Віконце, цукерки, цирк, циркуль, палац, цукати, цемент, цегла).

6. З букв цього слова учні за певний час складають і записують слова. Виграє той, у кого буде більше слів. Дисципліна (син, пан, лани, Діда, цілина, ціна, ці, Ліна, піна, сад, Ніл, ліс, сила, над, лис).

IV. Розвиток логічного мислення. Відгадати загадки.

Хто з борідкою родився?(Цапок.)

***

Сидить Марушка в семи кожушках,

Хто на неї гляне, той і заплаче. (Цибуля.);

***

Білий, як сніг, в пошані у всіх,

до рота попав, там і пропав. (Цукор.)

***

В одній діжці два тіста. (Яйце.)

***

Всі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться - кожен скривиться. (Сонце.)

***

Сім цукерок Толя мав.

Дві цукерки мамі дав.

Дві - малій сестричці Олі,

залишилось скільки в Толі? (Три цукерки.)

Проаналізувати слова-відгадки.

Змінити букву, щоб вийшло нове слово.

Видовище в метал перетвори, для цього букву "р" на "н" зміни.(Цирк, цинк.)

V. Підбиття підсумків заняття, оцінювання роботи дітей.

VI. Домашнє завдання: вибрати з читанки 5 слів із звуком "ц".

загрузка...
 

Вгору