Свистячі звуки. Заняття 32


Зміст : Диференціація звуків "ц" - "дз" у складах, словах, реченнях.

Мета : Вчити розрізняти ці звуки у вимові і на письмі, розвивати навички звуко-буквеногоаналізу слів.

Обладнання : Склади, м’яч, картки з словами, прапорці червоні і сині, предметні малюнки.

Хід заняття

I. Повторити артикуляцію звуків "ц" і "дз", зазначити, чим вона відрізняється.

Звуки "ц", "дз" -африкати, зімкнено-шілинні, складаються з двох елементів - зімкненого і щілинного (тс, дз). При вимові тс відбувається зімкнення, яке поступово переходить у тілину. Плавність і злитність забезпечуються тим, що активний орган і місце творення обох елементів однакові. Складові "т", "д" вимовляються з опущеним до нижніх зубів кінчиком язика. Правильна артикуляція подібна до артикуляції звуків "с", "з" . Зуби й губи під час вимовляння африкатів "ц", "дз" займають положення наступного голосного. Кінчик язика зімкнений з нижніми зубами. Передня частина спинки язика утворює з верхніми зубами та альвеолами зімкнення, яке плавно переходить у щілину. М’яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину. Голосові зв’язки не вібрують при вимові "ц", вібрують під час вимови "дз".

1. Чітко прочитати склади:

ца-дза аца-адза цо-дзо оцо-одзо

цу-дау уцу-удзу це-дзе еце-едзе

ци-дзи ици-цдзи

2. Гра з м’ячем "Навпаки". Логопед кидає м’яч і говорить:

"ца", дитина ловить м’яч і вимовляє "дза" і т.д.

3. Диференціація звуків на слух.

Роздати прапорці з буквами "ц" і "дз".

Логопед вимовляє слова: сцена, яйце, дзот, куций, ґудзик, серце, цифра, дзиґа, цукерка, цемент, дзвоник, офіцер, концерт, дзеркало, цапок.

Діти піднімають відповідну букву.

4. Скласти з поданих слів речення.

Квіти, перші, весняні, зацвіли.

Мене, тато, собою, з, демонстрацію, взяв, на.

Голоси, скрізь, веселі, дзвеніли.

Кукурудзу, колгоспники, збирають.

Столі, дзеркало, стоїть, на. Дятла, дзьоб, міцний, у.

5. Дібрати споріднене слово

ц

е

г

л

а

д

з

в

о

н

и

к

д

з

ь

о

б

о

ф

і

ц

е

р

к

о

н

ц

е

р

т

д

з

в

я

к

а

т

и

який?

що робити?

що робити?

який?

який?

що?
(Цегляний, дзвонити, дзьобати, офіцерський, концертний, дзвяк.)

II. Розвиток логічного мислення.

1. Відгадати загадки.

Хто завжди каже правду? (Дзеркало.)

На городі молода пишні коси розпліта,у зеленії хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза.)

Зубатий, а не кусається, як він називається. (Гребінець.)

П’ять братів роками рівні, іменами різні. (Пальці.)

П’ять льохів, а одні двері. (Рукавиці.)

Проаналізувати слова-відгадки.

2. Гра "Так чи не так?".

Струмок відцвітає? Квіти дзвенять? Дзвоник зазеленів? Голоси цвірінькають? Горобці дзюрчать? Кукурудза одзвеніла?

III. Підбиття підсумків заняття, оцінювання роботи учнів.

IV. Домашнє завдання: записати три слова із звуков "ц" і три слова із звуком "дз".

 

Вгору